Onze informatie over COVID-19 voor jou

Het is onze missie om mensen te helpen hun bewegingsvrijheid te behouden of terug te winnen. Dit is vooral in deze tijd van belang, omdat de coronaviruspandemie een uitdaging voor ons allemaal vormt die zijn weerga niet kent.

Daarom zijn we er voor jou! Op deze pagina vind je informatie die je helpt om actief te blijven, advies van klinische experts en manieren om in contact te blijven met anderen. Dit is onze manier om ons motto "samen sterker" uit te dragen en elkaar te helpen in deze moeilijke tijd.

Volg ons op social media, ontvang fitnesstips van voormalige en huidige Paralympische atleten, en ontdek strategieën die de geestelijke gezondheid en het welzijn ondersteunen. Bekijk vooral ook onze live evenementen op Facebook en YouTube. Via deze weg kom je direct in contact met mensen in onze online community.


Wij zijn er voor jou

Maak je klaar om aan de slag te gaan!

Via onze social-mediakanalen delen we regelmatig tips en nieuwe ideeën die je door deze coronaviruspandemie heen helpen.

Volg ons op social media.


Ottobock Connect

Zit jij met vragen die je altijd al hebt willen stellen aan een professional? Via Ottobock Connect bieden wij jou de kans om deze vraag te stellen! In ons netwerk hebben wij veel specialisten, (revalidatie)artsen, instrumentmakers, product managers... noem maar op! Elke week zal onze collega Richard de telefoon pakken en jouw vragen stellen aan een andere specialist.

Een vraag voor Ottobock Connect? Stuur deze naar marketing.benelux@remove-this.ottobock.com.

Als bedrijf in de gezondheidssector hebben we een bijzondere verantwoordelijkheid tegenover onze gebruikers en patiënten. Wij zijn er voor jou, ook in deze moeilijke tijd, en we staan je graag met raad en daad bij. Neem contact met ons op bij vragen of als je ondersteuning nodig hebt.

Je kunt ook (online) contact opnemen met je eigen instrumentmaker bij problemen en/of vragen. Zij staan in deze tijd ook voor je klaar om je te helpen.


Blijf samen met ons fit en actief

Live Fitness Workouts

Thuisfitness voor patiënten: neem deel aan live fitness workouts en train samen met onze atleten

Welkom bij onze Live Fitness Workouts! We kijken er naar uit om met jou thuis te trainen. We houden regelmatig live sessies via het Facebook-kanaal Passion for Paralympics en via ons Ottobock YouTube-kanaal.

Doe mee en volg ons op bovenstaande kanalen zodat je geen enkele workout mist.

In deze workout laat Paralympisch atleet Heinrich Popow fitness workouts zien die je ook thuis kunt doen. Deze workout is speciaal ontworpen voor personen met een amputatie. Deel deze video met je vrienden en familie, betrek ze erbij en blijf thuis fit.


Fitness-app

De regering raadt iedereen aan om zoveel mogelijk binnen te blijven. Om toch actief te blijven tijdens de coronaviruspandemie hebben we een paar oefeningen samengesteld die ideaal zijn voor thuis.

Oefening 'Zwemmen op het droge'

Wat moet je doen als je binnen moet blijven? We hebben een geweldige oefening waarmee je je rugspieren kunt versterken.

Ga op je buik liggen en strek je armen boven je hoofd. Houd je benen recht. Til nu je uitgestrekte linkerarm en rechterbeen iets van de vloer. Laat ze weer zakken en doe hetzelfde met de andere kant. Herhaal deze oefening met een gematigde snelheid, waarbij je elke 30 seconden van de ene naar de andere kant schakelt. Tip: gebruik je buikspieren - trek je navel in.

Oefening 'De brug'

Op zoek naar manieren om thuis in beweging te blijven? We kunnen je hierbij helpen! Deze oefening is een goede manier om de achterkant van je dijen te versterken.

Ga op je rug liggen met je knieën opgetrokken en je voeten plat op de grond. Til nu je heupen op en vorm een rechte lijn van je schouders naar je knieën. Blijf vier seconden in deze houding voordat je je lichaam weer op de grond laat zakken. Herhaal dit gedurende 30 seconden. Tip: houd je stomp parallel aan je gezonde dij.

Oefening 'Six-pack workout'

Ga je liever voor een echt zware trainingssessie? Kom op dan!

Ga op je rug op de grond liggen met je benen gebogen in de lucht en je armen gestrekt achter je hoofd. Til nu langzaam je hoofd en bovenlichaam op tot je armen recht omhoog wijzen en laat je dan langzaam weer op de grond zakken. Herhaal de hele oefening met een gematigde snelheid zo lang als je kunt. Tip: til alleen je bovenlichaam op en buig je heupen niet - dat is namelijk een sit-up! Blijf normaal ademen.

Wij hebben ook een fitness-app:

Op zoek naar meer? De app Fitness for Amputees bevat een serie eenvoudige oefeningen die speciaal zijn ontwikkeld door ervaren fysiotherapeuten van Ottobock voor mensen met een eenzijdige beenamputatie. Meer dan 25.000 patiënten over de hele wereld gebruiken de app voor gerichte trainingen en om hun kracht te vergroten.

Je kunt de app hier downloaden:

Downloaden uit de Apple App Store voor iOS-apparaten
Downloaden uit de Google Play Store voor Android-toestellen


Hygiënetips

Hygiëne is belangrijk voor mensen met een amputatie - niet alleen tijdens deze uitbraak van het coronavirus, maar eigenlijk iedere dag. In dit deel vind je handige videotips voor het schoon houden van een liner of een stomp. Daarnaast vind je hier een aantal aanbevelingen met betrekking tot mobilisatie:

Hoe maak ik mijn liner schoon?

Het reinigen van de liner maakt deel uit van je dagelijkse routine. In deze video laten we je stapsgewijs zien hoe je je voering kunt schoonmaken en 's nachts goed kunt opbergen.

Huidverzorging

Je moet je stomp iedere dag wassen, zoals elk ander deel van het lichaam. Hoe verzorg je je huid na een amputatie? En waar moet je aan denken bij het reinigen van je stomp?

Littekenverzorging en littekenmobilisatie

In deze korte video leggen we uit hoe je je litteken verzorgt na een amputatie en hoe je het litteken soepel kunt houden door het te mobiliseren. Als je je desensitisatie-oefeningen regelmatig doet, raakt het litteken gewend aan contact en kan het het gewicht van je lichaam beter kunnen dragen in een prothese.

Hoe kunnen rek- en strekoefeningen spiersamentrekkingen voorkomen?

Rek- en strekoefeningen helpen je om spiersamentrekkingen na een amputatie te voorkomen of om bestaande spiersamentrekkingen tegen te gaan nu we allemaal thuis zitten. Als je dit soort oefeningen na de amputatie doet, bevorder je de mobiliteit in je stomp. Dit is essentieel als je weer op natuurlijke wijze wilt kunnen lopen met je prothese. In deze video laten we stapsgewijs zien hoe je de oefeningen doet.

Hoe kan het bewegen van je stomp spiersamentrekkingen voorkomen?

Spiersamentrekkingen kunnen het lopen met je prothese negatief beïnvloeden. In deze video laten we een aantal oefeningen zien die je na je amputatie kunt doen om spiersamentrekkingen te voorkomen. Mobiliteit in je stomp is van belang als je weer normaal wilt kunnen lopen met je prothese. Begin zo snel mogelijk na de amputatie met de oefeningen - zodra je arts het groene licht geeft.


Kleurplaten

Kleuren tegen verveling?

Een goed alternatief om kinderen bezig te houden nu we thuis blijven. Download onze kleurplaten en laat kinderen hun eigen hulpmiddelen kleuren of ontwerpen.

We zijn erg benieuwd naar de mooie creaties! Deel ze met ons via marketing.benelux@remove-this.ottobock.com of deel ze met ons op Facebook of Instagram met #ottobockcares.

Kleurplaten

11 verschillende kleurplaten voor kinderen om hun eigen hulpmiddel te kleuren of ontwerpen.